Nog maar 3 dagen! - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Lieke Wit - WaarBenJij.nu Nog maar 3 dagen! - Reisverslag uit Duiven, Nederland van Lieke Wit - WaarBenJij.nu

Nog maar 3 dagen!

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Lieke

03 Februari 2013 | Nederland, Duiven

Mijn afscheidsfeest zit er op en het Ernhemse stappen is nu helaas toch ook echt voorbij. Ik heb er de afgelopen 3 dagen nog even goed van genoten, want woensdag de 6e vertrek ik voor 5 maanden naar Genadendal in Zuid-Afrika - dichtbij Kaapstad (in Afrikaanse termen).
Gelukkig schijn je ook in Kaapstad elk weekend goed te kunnen stappen en hebben de Hollandse studenten daar ook al flink gebruik van gemaakt. Dat moet dus wel goed komen denk ik zo, alleen nog even opzoek naar nieuwe stapbuddies voor deze 5 maanden!

Hoewel dat een leuke bijkomstigheid is vlieg ik natuurlijk niet naar de andere kant van de wereld om het uitgaansleven van Kaapstad te gaan bewonderen.
Samen met Laura ga ik 5 maanden lang stage lopen in het Theewaterskloof-project (TWK). De HAN heeft dit project hier opgezet en deze bestaat uit allerlei kleine projecten, gericht op verschillende studies en ontwikkelingen. Ik ga in 3 van deze projecten stage lopen gericht op de ontwikkeling van kansarme jonge kinderen, verstandelijk beperkte kinderen in het reguliere onderwijs en kwetsbare meisjes die de overstap naar de middelbare school gaan maken.

Samen met Laura (klasgenootje, supervisiegenootje, mede-introganger, toekomstige huisgenootje, steun en toeverlaat) en Anne (studente CMV die ik nog van top tot teen zal gaan leren kennen) heb ik een eigen huis in Genadendal, een klein durpke met weinig meer dan een supermarkt ter grote van een campingwinkeltje en een waanzinnig uitzicht. Dat worden mooie foto's en vooruit denken tijdens het boodschappen doen. De bevolking van dit dorpje (community noemen ze dat daar geloof ik) zijn Hollandse studenten gewend en gelukkig gaan in het huis naast ons 3 Pabo-studenten wonen. Dat geeft wel een prettig en gezellig gevoel.

We zullen van maandag tot en met donderdag stage gaan lopen wat betekent dat we vrijdag, zaterdag en zondag vrij zijn. Hoe heerlijk is dat. In deze weekenden zijn we dan ook van plan om alles te doen wat we nog nooit gedaan hebben en zoveel mogelijk van Zuid-Afrika te zien en te leren kennen. Denk hierbij aan skydiven, bungeejumpen, met haaien zwemen, sandboarden, safari's maken, townships bekijken, op struisvogels rijden, paardrijden, de Tafelberg beklimmen, wijnproeverijen bezoeken en Robbeneiland bezoeken, zo tof als je maar kunt bedenken en zo lang onze portemonnee het toe laat en onze zenuwen ons niet parten spelen. Daarbij hoop ik Kaapstad wekelijks tegemoet te rijden om lekker te eten, borrelen en stappen, zoals de vorige groepen ook gedaan hebben.

Goed, nog 3 daagjes dus. Mijn grootste opgave voor nu is het inpakken van mijn koffer. Dat vond ik altijd al lastig maar voor een half jaar is het helemaal hel. De zenuwen zijn gek genoeg nog niet heel groots aanwezig maar na het vast afscheid nemen van iedereen dit weekend komt het besef dat ik echt weg ga nu toch wel enigzins binnen. Gelukkig komt mijn familie en een aantal geweldige vriendinnen mij nog 'gezellig' uitzwaaien in Dusseldorf.

Mijn god wat een lang verhaal, en ik ben nog niet eens weg. Ik zal proberen regelmatig wat verhalen te schrijven en ze niet al te lang te maken. Naar horen zeggen heb ik gewoon internet in ons huis en op mijn mobiel (de 1e keer dat ik blij ben een blackberry te hebben), dus bereikbaar ben ik wel!

Tot het volgende verhaaltje vanuit Genadendal - Tot siens!
xo Lieke

  • 04 Februari 2013 - 17:03

    Jacqueline:

    hey Lieke, fantastisch , wat een verhaal al op je blog en dat terwijl je nog niet eens weg bent......
    Als ik je verhaal lees, lijkthet me heerlijk om mee tegaan, een prachtige kans in j leven toch??
    nu: succes met inpakken, komt vast ged en in Afrika hebben ze ook winkels toch, of tochniet??

  • 04 Februari 2013 - 18:10

    Mayke:

    Lieve Otje.

    Ik vind het zo stoer dat je dit gaat doen. Klinkt allemaal fantastisch en ik weet zeker dat je ervan gaat genieten. Ik hoop dat je ons vaak op de hoogte houd van de dingen die je daar allemaal gaat doen.
    Veel plezier.

    xxx

  • 04 Februari 2013 - 21:45

    Cecile:

    Wat n leuk verhaal. Ik ben benieuwd naar de volgende. Kusjes je mammie.

  • 05 Februari 2013 - 00:38

    Mirèse En Ben:

    Goede reis en over 5 maand behouden terugkeer!

  • 06 Februari 2013 - 09:21

    Lieke De Wit:

    Dank jullie wel allemaal, komt vast helemaal goed!
    Zal jullie zo veel mogelijk proberen te schrijven maar we weten hoe dat vaak gaat dus beloof niks haha ;)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieke

Voor 5 maanden vertrek ik naar Zuid-Afrika, Genadendal om daar stage te gaan lopen in het Theewaterskloof-project van de HAN. Dit bestaat uit allerlei kleine projectjes gericht op verschillende studies en ik ga in 3 projecten werken gericht op de ontwikkeling van kansarme jonge kinderen, verstandelijk beperkte kinderen en kwetsbare meisjes. De volledige beschrijving hiervan is te vinden bij de beschrijving van mijn reis.

Actief sinds 14 Dec. 2012
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 5324

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2013 - 29 December 2013

Uganda

06 Februari 2013 - 01 Juli 2013

Zuid-Afrika

Landen bezocht: